مشاوره فنی و مهندسی پانل

مشاوره فنی پانل
Print

 مشاوره فنی و مهندسی

 

 

1- تست­ های مرتبط با فوم

 

1-1: اندازه ­گیری ابعاد

اندازه­ گیری ابعاد نمونه­ های فوم با استفاده از توصیه­ های استاندارد ISO 1923 انجام می­شود. همچنین با توجه به ابعاد مختلف نمونه­ ها و بلوک­ های فوم، ابزار و تجهیزات مناسب برای این اندازه ­گیری، در این استاندارد تصریح شده است.

 

1-2: اندازه­ گیری چگالی ظاهری

اندازه ­گیری چگالی ظاهری نمونه های فوم با استفاده از توصیه های  استاندارد ISO 845 انجام می­شود.

 

1-3: آزمون فشار

آزمون فشار روی نمونه های فوم، با استفاده از توصیه­ های استاندارد ISO 844 انجام می­شود. پس از انجام تست، استحکام نهایی فشاری، میزان elongation و … قابل تعیین می­باشند.

 

1-4: آزمون کشش

آزمون کشش روی نمونه­ های فوم، با استفاده از توصیه­ های استاندارد ISO 1926 (یا معادلا DIN 53430) انجام می­شود. پس از انجام تست، استحکام نهایی کششی، میزان elongation و … قابل تعیین می­باشند.

 

1-5: آزمون خمش

برای تعیین استحکام خمشی و flexural modulus of elasticity نمونه فوم، از استاندارد ISO 1209-2 استفاده می­شود.

 

1-6: اندازه­ گیری رسانایی گرمایی

میزان مقاومت حرارتی نمونه فوم، با استفاده از استاندارد ISO 8301 تعیین می­شود.

 

1-7: تست Aging

از آن جا که فوم به همراه ساندویچ پانل، مورد استفاده قرار می­گیرد، لذا تست Aging، که در بخش تست­های مرتبط با ساندویچ پانل گفته شده است، انجام می­شود.

 

1-8: اندازه­ گیری استحکام برشی

برای تعیین استحکام برشی نمونه فوم، از روش تستی که در استاندارد ISO 1922 گفته شده است، استفاده می­شود.

 

1-9: آزمون پایداری ابعادی

با استفاده از روش­ های تستی که در استاندارد ISO 2796 موجود است، با قرار دادن نمونه فوم در شرایط خاص و سپس برگرداندن آن به شرایط استاندارد، میزان تغییرات ابعاد فوم اندازه­ گیری و تعیین می­شود.

 

1-10: اندازه­ گیری میزان جذب آب

این تست به 3 روش، قابل انجام است:

 

1-10-1: به روش انتشار (یا Diffusion) برای طولانی مدت

در این روش که بر اساس استاندارد DIN EN 12088 انجام می­شود، نمونه، در معرض اختلاف فشار بخار آب و گرادیان دما، به مدت 28 روز قرار می­گیرد و سپس میزان افزایش در جرم آن اندازه گیری می­شود.

 

1-10-2: به روش غوطه­ وری برای کوتاه مدت

در این روش که بر اساس استاندارد DIN EN 1609 انجام می­شود، نمونه، به مدت 24 ساعت، از سطح پایینی در آب غوطه ور می­شود و سپس میزان افزایش در جرم آن اندازه گیری می­شود.

 

1-10-3: به روش غوطه­ وری برای طولانی مدت

در این روش که بر اساس استاندارد ISO 2896 انجام می­شود، نمونه برای مدت 96 ساعت، به طور کامل در آب قرار داده می­شود و سپس میزان جذب آب آن، با اندازه­ گیری جرم آن تعیین می­شود.

 

1-11: اندازه­ گیری عبور بخار آب (Water Vapour Transmission) از فوم

میزان عبور بخار آب از نمونه فوم با استفاده از استاندارد ISO 1663 انجام می­شود.

 

1-12: تست آتش

 

1-12-1: تست­ های Reaction to fire

 

1-12-1-1: تست SBI (Single Burning Item)

این تست بر اساس استاندارد EN 13823 انجام می­شود. بر اساس این تست، نرخ آزاد شدن حرارت و مقیاس (نشانه­ ای) از گسترش سطحی شعله فراهم می­شود.

 

1-12-1-2: تست Ignitibility

این تست بر اساس استاندارد ISO 11925-2 انجام می­شود. اشتعال یا عدم اشتعال نمونه، قابل رؤیت است.

 

1-12-1-3: تست Non-Combustibility

این تست بر اساس استاندارد ISO 1182 انجام می­شود. پس از پایان تست، میزان تغییر جرم و میزان افزایش دمای نمونه اندازه­ گیری و محاسبه می­شود.

 

1-12-1-4: تست تعیین گرمای احتراق (Heat of Combustion)

این تست بر اساس استاندارد ISO 1716 انجام می­شود. پس از پایان تست، با استفاده از روش گفته شده در استاندارد، PCS (پتانسيل ناخالص حرارتي) برای نمونه تعیین می­شود.

 

1-12-1-5: تست مقیاس بزرگ درون اتاق

این تست بر اساس استاندارد ISO 9705 انجام می­شود. این تست، آتش شروع شده از گوشه یک اتاق کوچک را شبیه­ سازی می­کند و برای محصولاتی مناسب­تر است که به دلایلی در مقیاس یک آزمایشگاه کوچک قابل انجام نیست. پس از پایان تست، نرخ آزاد شدن حرارت از نمونه و نیز burner، جریان سرعت در duct خروجی، تولید مونواکسید و دی­اکسید کربن در در دما و فشار مرجع، تولید دود رقیق در دمای واقعی جریان درون duct، توضیح نحوه گسترش آتش (توسط عکس گرفتن) و … (برخی از موارد فوق، بنابر استاندارد، به همراه زمان بروز آن­ها ثبت می­شوند.)

 

1-12-2: تست­ های Fire resistant

1-12-2-1: نمونه مورد آزمایش در معرض منحنی دما-زمانی که در استاندارد ISO 834 آمده است، قرار می­گیرد.

1-12-2-2: روش تست گفته شده در استاندارد EN 13501-2.

 

 

1-14: آزمون تعیین نسبت سلول­های باز و بسته

با استفاده از استاندارد ISO 4590، درصد سلول­ های باز و بسته در یک نمونه فوم، با استفاده از دو روش تغییرات فشار و انبساط حجمی تعیین می­گردد.

 

1-15: آزمون تعیین رفتار خزشی فوم

برای تعیین رفتار خزشی فوم که تحت بار فشاری قرار دارد، از استاندارد EN 1606 استفاده می­شود.

 

2-1: تست صدا

از آن جا که به منظور عایق نمودن صوتی، از فوم به تنهایی استفاده نمی­شود، لذا تست­ صدا برای این منظور، در بخش تست صدا در ساندویچ پانل گفته شده است.

 

2-2: تست Blistering

هدف اين تست، تحليل نتايج ترکيبي از افزايش بسيار سريع درجه حرارت و استحکام پايين پيوند بين ماده سطح و ماده هسته پانل يا استحکام پايين کششي ماده هسته پانل است. Blistering با افزايش بسيار سريع فشار داخلي گازهاي سلول­ هاي موجود در مواد هسته پانل شروع مي­شود که نتيجه اين کار مهاجرت گازهاي هسته به موقعيت­ هايي است که در آن جا ساختار سلول، به علت لايه لايه شدگي محلي پانل در محل­هايي که دچار نقص و عيب است، دچار درز شده است. روش انجام اين تست: يک وجه از پانل به سرعت تا 90 درجه سانتي­گراد گرم مي­شود و به مدت 2 ساعت در اين درجه حرارت نگه داشته مي­شود و در طول اين مدت زمان، دماي وجه ديگر نزديک دماي محيط نگه داشته مي­شود. سپس پانل بايد به دقت آزمايش شود و سايز و و موقعيت هر گونه Blister (تاول) بايد مورد توجه قرار بگيرد. البته توجه داريم که بررسي Blister ها بايد قبل از اينکه دماي پانل، تا حد دماي اتاق پايين آورده شود، انجام شود.
چنان­چه کيفيت يک پانل، بسیار خوب باشد، نبايد به هيچ وجه Blister هاي در خور توجه و بارزي داشته باشد. بعد از آن، به کمک آب سرد، دماي پانل به سرعت پايين مي­ آيد. در يک پانل با کيفيت خوب، اين شوک حرارتي، نبايد هيچ گونه لايه لايه شدگي قابل توجهي ايجاد کند.

تست فوق روي يک پانل با مقياس کامل و تمام، به منظور تعيين هرگونه حساسيت به Blistering انجام مي­شود.

 

ميزان مقاومت پانل در آب و هواهاي مختلف چقدر است؟

پانل از دو بخش اساسي تشكيل شده است . ورق و فوم . ورق بكار رفته در پانل معمولا ، ورق گالوانيزه پيش رنگ شده ، گالوانيزه ساده ، ورق آلومينيوم ساده يا رنگي مي باشد كه هر كدام از اين ورقها تا حد بسيار قابل قبولي در برابر رطوبت و شرايط جوي سخت و خشك مقاوم مي باشند . اما فوم نيز مقاومت مناسبي در مقابل رطوبت و شرايط شرجي از لحاظ پوسيدگي و متلاشي شدن نسبت به مواد مشابه دارد لكن تا حداكثر 5% جذب آب نيز دارد . البته به اين نكته بايد توجه كرد كه معمولا ورق پانل ، جزيي است كه بيشتر در مقابل شرايط جوي قرار مي گيرد تا فوم پانل .

 

اندازه تحمل بار پانل چقدر است؟

به يك مساله كاملا مهم بايد توجه كرد كه اساسا پانل محصولي جهت تحمل بارهاي بسيار سنگين يك سازه در ابعاد صنعتي نيست ، ولي نه اينكه اين محصول اين قابليت را دارا نيست . پانل ديواري به دليل شكل ساده در دو طرف و نوع ساده تري از رول فرم تحمل بار فشاري كمتري نسبت پانل سقي را دارد ، البته بيشترين تحمل بار فشاري در فضا هاي صنعتي را سازه فلزي تحمل مي كند . اما در پانل سقفي به دليل محل كاربرد آن ( معمولا سقف ) تدابير خاصي انديشيده شده است . استفاده از شكل رول فرم ذوزنقه اي و تعداد بيشتر خطوط رول فرم به طرز قابل ملاحظه اي قابليت تحمل بارهاي مكانيكي پانل را افزايش داده است كه جداول مهندسي خاصي جهت استفاده از پانل د رفواصل تكيه گاهي مختلف براي راهنمايي بيشتر موجود مي باشد .

 

ميزا ن مقاومت در برابر حرارت و آتش

يكي از عمده دلايل گسترش پانل در صنعت بسيار عايق بودن اين محصول است ( ضريب انتقال حرارت پاييني دارد ) . ولي هيچ ماده اي در عالم خلقت وجود ندارد كه در دماهاي بسيار بالا مشتعل يا دچار اعوجاج نشود .فوم نيز زماني كه در بين دو لايه ورق پانل محصور است به سختي دچار مشكل مي شود چراكه در ابتدا بايد ورق آن آسيب قابل ملاحظه اي ببيند بعد خود فوم . اما در حالت عادي ، فوم معمولي به تنهايي تا حداكثر 90 در جه سانتي گراد تحمل گرما را دارد . لاز م به ذكر است نوع خاصي از فوم پلي اورتان به نام فوم Fireretard   موجود مي باشد كه تا حداكثر 140در جه سانتي گراد تحمل گرما را دارد . معمولا به غير از پروژه هاي خاص از فوم عادي پلي اورتان استفاده مي شود .

مقاومت در برابر زمین لرزه چقدر است؟

ساندويچ پانل يك محصول ضد زلزله نيست ولي چون اين محصول بسيار سبك است ، نه  تنها هيچ باري به سازه به عنوان بار زلزله وارد نمي كند بلكه اگر خود پانل نيز به هر شی برخورد كند قدرت تخريب قابل ملاحظه اي نخواهد داشت .

 

نحوه نصب پانل و فلاشينگ

پانل ها ،‌چه نوع سقفي چه نوع ديواري به صورت نري و مادگي در كنار يكديگر قرار مي گيرند و سپس بر روي استراكچر ،Z  هاي سقف و يا هر نوع زير ساخت ديگري كه براي سازه پيش بيني شده است پيچ مي شود . براي اينكه در بعضي از زوايا زيبايي سازه حفظ شود و يا اينكه جهت هدايت آب باران در انتهاي لبه هاي پانل هاي سقفي طبق نظر مشاور و يا طراح پروژه از فلاشينگ (فلاشينگ ورق خمكاري شده را مي گويند ) نيز استفاده مي شود .

 

نحوه فروش فلاشينگ

فروش فلاشينگ بر اساس متراژ است كه داراي ضوابط خاصي است كه محاسبه قيمت آن بر اساس طول ، عرض و ضخامت متراژ سفارش ، نوع خمكاري مورد نياز سفارش و تيراژ تعداد سفارش متغير است و بايد محاسبه گردد .

 

حداكثر طول پانل

شركت كيان هيچ محدوديتي در متراژ طول توليد محصول ندارد لكن محدوديتهاي جابجايي قطعات بزرگ و مساله ترافيكي شدن محموله نيز به ميان مي آيد ( حداكثر طول يك تريلي كفي 14 متر مي باشد ) كه اين عوامل دست به دست يكديگر مي دهند تا از عدد14متر طول در توليد پا را فراتر نگذاريم .

 

پانل طبق چه استانداردهايي توليد مي شود و آيا گارانتي نيز دارد ؟

در حال حاضر در داخل كشور استاندارد 14159 جهت توليد ساندويچ پانل پلي اورتان وجود دارد. قابل توجه است  ، هات رول ورق رنگي گالوانيزه توسط شركت فولاد مباركه اصفهان كه توليدات اين كارخانه تحت آخرين استانداردهاي بين المللي مي باشد .  لازم به ذكر است ، شركت کیان پانل داراي گواهينامه بين المللي مديريت كيفيت ISO 9001 : 2008  – OHSAS – HSE  و تعالی منابع انسانی در راستاي بهبود كيفيت مديريت سازمان مي باشد . محصول توليدي توسط شركت كيان داراي گواهي گارانتي خاصي نيست وليكن بر طبق استاندارد مديريت كيفيت ، چنانچه شكايتي از مشتريان وصول گردد ( از طريق فرم رضايت يا شكايت مشتريان ) شركت جهت رفع مشكل كارشناسان خبره خود را در راستاي تامين رضايت مشتريان به محل اعزام و در صورت نياز مبادرت به تعويض پانل ها مي كند .

 

 

مشخص نمودن رنج ضخامت ورق مورد استفاده در پانل ؟

ضخامت متداول در و رقهاي گالوانيزه معمولا بينmm  0.38  تا   mm0.65 و در ورقهاي آلومينيوم يبن   mm0.6 تا mm  0.8 و در ورقهاي استيل بين  mm0.3  تا  mm 0.6 مي باشد . لازم به ذكر است رول فرم اين شركت تا حداكثر 1.2 ميل متر را قابليت رول فرم دارد .

 

آيا مي توان تجهيزاتي مثل لوله آب ، لوله برق ،‌ كابل برق ،‌ميل گرد و … را از داخل پانل رد كرد ؟

بله ، عبور اين تجهيزات هيچ تداخلي با ماهيت پانل ندارد و به لحاظ فني نيز مشكل ساز نيست ،  چنانچه عبور اين تجهيزات با رعايت اصول ايمني صورت گيرد و تداخلي با استانداردهاي بخشهاي تاسيسات و برق نداشته باشد .

 

 

 

مشخص نمودن وضعيت رنگ بندي ورق ؟

لازم به توضيح است كه هيچ گونه محدوديتي به لحاظ فني در استفاده از ورقهاي رنگي با رنگهاي مختلف در توليد پانل وجود ندارد .

 

پيشنهاد ضخامت پانل بر اساس محل مورد استفاده  ؟

با توجه به شرايط ذيل ضخامت پانل مورد نظر به دست مي آيد :

  • رطوبت محل مورد استفاده .
  • حداقل و حداكثر دما در طول سال در محل مورد استفاده .
  • ميزان بارندگي باران و برف و شرجي بودن محل مورد استفاده .
  • هدف استفاده از پانل ( نما ، عايق سرد خانه ، عايق و نما و ……. ) .
  • ارتفاع محل استفاده پانل .
  • نوع زير سازي .
  • البته شايان ذكر است كه با استفاده از پانل امكان دستيابي به فضاي مفيد بيشتري حاصل مي شود .

 

 پانل 3D يا يونوپانل چيست ؟

يك ساختار ساختماني باربر مي باشد كه استحكام سازه اي خود را تواما از تركيب فولاد و بتن و عايق پلي استايرن بدست مي آورد و مشابه بتن آرمه عمل مي كند . لايه پلي استايرن مياني به عنوان قالب و عايق صوت و حرارت عمل مي كند و از آن مي توان به عنوان ديوارهاي بيروني و پارتيشن در اسكلتهاي فولادي و بتني و …. استفاده كرد . ضخامت لايه بتن معمولا بين 35 تا 50 ميلي متر مي باشد . اين نوع پانل نيز داراي خواص مشابهي همچون پانل پلي يورتان  ( سبك ، عايق صوت و حرارت  ،‌ سهولت در نصب و اجرا ، مقاوم در برابر زلزله ، عدم نفوذ و زندگي حشرات ، صرفه جويي در مصرف بتن و آهن ، مقاوم در برابر آتش … ) مي باشد .

در ضمن يك ساختار كامپوزيتي ( مثل پانل پلي يورتان و… ) مقاومت بسيار بالايي نسبت به تك تك اجزاي خود دارد و از سبكي قابل ملاحظه اي نيز برخوردار است .

 

 

انواع آزمايشات متداول در تست پانل چيست ؟

  • آزمايش بارگذاري فشاري و تعيين مدول ارتجاعي و تهيه منحني نيرو تغييرمكان .
  • آزمايش بارگذاري خمشي و تعيين مقاومت خمشي و تهيه منحني نيرو تغيير شكل .
  • آزمايش بارگذاري برشي و تعيين مقاومت برشي و تهيه منحني نيرو تغيير شكل .
  • آزمايش بارگذاري برشي قطري و تعيين مقاومت نهايي و تغيير شكل هاي مربوطه .
  • آزمايش بارگذاري سينوسي در مقياس واقعي و تعيين ظرفيتهاي نهايي و تغيير شكلهاي مربوطه .
  • آزمايش بارگذاري بر روي نمونه اتصال پانل سقفي و ديواري و تعيين ظرفيت نهايي .

 

 

خدمات مشاوره و مهندسی :

گروه فنی کیان با استفاده از دانش نوین مهندسی سازه در راستای افزایش بهره وری ، گسترش خدمات کمی و کیفی محصولات، آماده ارائه مشاوره های فنی و مهندسی می باشد.

 

نصب پانل

پیشنهاد می شود در خصوص نصب پانل به موارد ذیل توجه شود .

  • از تجهیزات فنی نصب که در ذیل به آن اشاره شده است استفاده شود .
  • جهت ساخت استراکچر و زیر سازی پانل های دیواری باید به فاصله بین ستونها ، عرض کلی محل نصب پانل ها ، ارتفاع پانل ها و شدت وزش باد در منطقه توجه کرد .
  • به نحوه قرار گرفتن نری – مادگی پانل های دیواری جهت آب بندی مناسب پروژه دقت شود .
  • در نصب پانلهای دیواری و سقفی حتما از پیچ های واشر دار مخصوص نصب پانل استفاده شود .
  • به گام پیچ ها و ارتفاع آنها توجه شود .
  • جهت ساخت استراکچر و زیر سازی پانل های سقفی باید به نوع استراکچر سقف اجرا شده ( خر پا ، سازه فضایی و … ) و فواصل بین تکیه گاه های اصلی توجه شود .
  • در نصب پانلهای سقفی کاربرد فلاشینگ ها و آبروها در محلها و ظرفیتهای مناسب از اهمیت خاصی در پروژه برخوردار است .
  • در نصب پانلهای سقفی قرار گرفتن مناسب اورلپ پانل ها بر روی گام اول پانل بعدی و رعایت نمودن فاصله میانی دو پانل بسیار حایز اهمیت است .

 

شرایط حمل و نگهداری پانل

  1. مراقب باشید در حین بلند کردن پانل با لیفت تراک، پانل بوسیله شاخک لیفت تراک آسیب نبیند. در ضمن فاصله بین شاخکها طوری باشد که با توجه به طول پانل، پانل دچار خمش بیش از حد نگردد.
  2. در هنگام حمل پانل جهت نصب سعی شود پانل به صورت عمودی حمل شود.
  3. جهت برش پانل لطفا از ارّه های مناسب استفاده شود نه دستگاه فرز .
  4. جهت حمل بسته پانل بوسیله شاهین به موارد ذیل توجه شود :

4-1. محکم بودن و سالم بودن تسمه ها .

4-2. قرار دادن محافظ بین تسمه و پانل جهت جلوگیری از آسیب دیدن پانل ها.

4-3. استفاده از فاصله مناسب بین ابتدا و انتهای شاهین ، متناسب با طول پانل ها.

 

 

ضخامت ساندویچ پانل

انواع ضخامت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها، محصولات نوآورانه‌ای در ساخت‌وساز صنعتی، به عنوان راه‌حل‌های کارآمد برای عایق‌بندی و پوشش دیوارها و سقف‌ها شناخته می‌شوند. این پانل‌ها که از دو

نمایش »
+98  902  82  58  616
+98  21  23  522  522
+98  21  222  33  681