استانداردها و آزمون های پانل

استانداردهای پانل
Print

شماره استانداردهای مورد استفاده در آزمایشگاه تست فوم و ساندویچ پانل

1- تست­ های مرتبط با فوم

 

1-1: اندازه­ گیری ابعاد

اندازه­ گیری ابعاد نمونه­ های فوم با استفاده از توصیه ­های استاندارد ISO 1923 انجام می­شود. همچنین با توجه به ابعاد مختلف نمونه ­ها و بلوک­ های فوم، ابزار و تجهیزات مناسب برای این اندازه­ گیری، در این استاندارد تصریح شده است.

 

1-2: اندازه­ گیری چگالی ظاهری

اندازه­ گیری چگالی ظاهری نمونه­ های فوم با استفاده از توصیه­ های استاندارد ISO 845 انجام می­شود.

 

1-3: آزمون فشار

آزمون فشار روی نمونه­ های فوم، با استفاده از توصیه­ های استاندارد ISO 844 انجام می­شود. پس از انجام تست، استحکام نهایی فشاری، میزان elongation و … قابل تعیین می­باشند.

 

1-4: آزمون کشش

آزمون کشش روی نمونه ­های فوم، با استفاده از توصیه ­های استاندارد ISO 1926 (یا معادلا DIN 53430) انجام می­شود. پس از انجام تست، استحکام نهایی کششی، میزان elongation و … قابل تعیین می­باشند.

 

1-5: آزمون خمش

برای تعیین استحکام خمشی و flexural modulus of elasticity نمونه فوم، از استاندارد ISO 1209-2 استفاده می­شود.

 

1-6: اندازه­ گیری رسانایی گرمایی

میزان مقاومت حرارتی نمونه فوم، با استفاده از استاندارد ISO 8301 تعیین می­شود.

 

1-7: تست Aging

از آن جا که فوم به همراه ساندویچ پانل، مورد استفاده قرار می­گیرد، لذا تست Aging، که در بخش تست­های مرتبط با ساندویچ پانل گفته شده است، انجام می­شود.

 

1-8: اندازه­ گیری استحکام برشی

برای تعیین استحکام برشی نمونه فوم، از روش تستی که در استاندارد ISO 1922 گفته شده است، استفاده می­شود.

 

1-9: آزمون پایداری ابعادی

با استفاده از روش­های تستی که در استاندارد ISO 2796 موجود است، با قرار دادن نمونه فوم در شرایط خاص و سپس برگرداندن آن به شرایط استاندارد، میزان تغییرات ابعاد فوم اندازه­گیری و تعیین می­شود.

 

1-10: اندازه ­گیری میزان جذب آب

این تست به 3 روش، قابل انجام است:

 

1-10-1: به روش انتشار (یا Diffusion) برای طولانی مدت

در این روش که بر اساس استاندارد DIN EN 12088 انجام می­شود، نمونه، در معرض اختلاف فشار بخار آب و گرادیان دما، به مدت 28 روز قرار می­گیرد و سپس میزان افزایش در جرم آن اندازه­گیری می­شود.

 

1-10-2: به روش غوطه ­وری برای کوتاه مدت

در این روش که بر اساس استاندارد DIN EN 1609 انجام می­شود، نمونه، به مدت 24 ساعت، از سطح پایینی در آب غوطه ­ور می­شود و سپس میزان افزایش در جرم آن اندازه­گیری می­شود.

 

 

 

1-10-3: به روش غوطه­ وری برای طولانی مدت

در این روش که بر اساس استاندارد ISO 2896 انجام می­شود، نمونه برای مدت 96 ساعت، به طور کامل در آب قرار داده می­شود و سپس میزان جذب آب آن، با اندازه­ گیری جرم آن تعیین می­شود.

 

1-11: اندازه­ گیری عبور بخار آب (Water Vapor Transmission) از فوم

میزان عبور بخار آب از نمونه فوم با استفاده از استاندارد ISO 1663 انجام می­شود.

 

1-12: تست آتش

 

1-12-1: تست­های Reaction to fire

 

1-12-1-1: تست SBI (Single Burning Item)

این تست بر اساس استاندارد EN 13823 انجام می­شود. روش آن در صفحه 100 مرجع 1 موجود است. بر اساس این تست، نرخ آزاد شدن حرارت و مقیاس (نشانه­ای) از گسترش سطحی شعله فراهم می­شود.

 

1-12-1-2: تست Ignitibility

این تست بر اساس استاندارد ISO 11925-2 انجام می­شود. اشتعال یا عدم اشتعال نمونه، قابل رؤیت است.

 

1-12-1-3: تست Non-Combustibility

این تست بر اساس استاندارد ISO 1182 انجام می­شود. پس از پایان تست، میزان تغییر جرم و میزان افزایش دمای نمونه اندازه­ گیری و محاسبه می­شود.

 

 

1-12-1-4: تست تعیین گرمای احتراق (Heat of Combustion)

این تست بر اساس استاندارد ISO 1716 انجام می­شود. پس از پایان تست، با استفاده از روش گفته شده در استاندارد، PCS (پتانسيل ناخالص حرارتي) برای نمونه تعیین می­شود.

 

1-12-1-5: تست مقیاس بزرگ درون اتاق

این تست بر اساس استاندارد ISO 9705 انجام می­شود. این تست، آتش شروع شده از گوشه یک اتاق کوچک را شبیه­ سازی می­کند. این تست برای محصولاتی مناسب­ تر است که به دلایلی در مقیاس یک آزمایشگاه کوچک قابل انجام نیست. پس از پایان تست، نرخ آزاد شدن حرارت از نمونه و نیز burner، جریان سرعت در duct خروجی، تولید مونواکسید و دی­اکسید کربن در در دما و فشار مرجع، تولید دود رقیق در دمای واقعی جریان درون duct، توضیح نحوه گسترش آتش (توسط عکس گرفتن) و … (برخی از موارد فوق، بنابر استاندارد، به همراه زمان بروز آن­ها ثبت می­شوند.)

 

1-12-2: تست­های Fire resistant

1-12-2-1: نمونه مورد آزمایش در معرض منحنی دما-زمانی که در استاندارد ISO 834 آمده است، قرار می­گیرد.

1-12-2-2: روش تست گفته شده در استاندارد EN 13501-2.

 

1-13: تست صدا

از آن جا که به منظور عایق نمودن صوتی، از فوم به تنهایی استفاده نمی­شود، لذا تست­ صدا برای این منظور، در بخش تست صدا در ساندویچ پانل گفته شده است.

1-14: آزمون تعیین نسبت سلول­های باز و بسته

با استفاده از استاندارد ISO 4590، درصد سلول­ های باز و بسته در یک نمونه فوم، با استفاده از دو روش تغییرات فشار و انبساط حجمی تعیین می­گردد.

 

1-15: آزمون تعیین رفتار خزشی فوم

برای تعیین رفتار خزشی فوم که تحت بار فشاری قرار دارد، از استاندارد EN 1606 استفاده می­شود.

 

تست فوم و ساندویچ پانل

تست خمش چیست؟

تست خمش رنگ و پوشش  به منظورتعیین درصد افزایش طول پوشش رنگ و خاصیّت الاستیسیته رنگ(چسبندگی) روکشها از طریق خم کردن قطعه آزمایشی بر روی استوانه های متعدد و مشاهده انعطاف پذیری و یا ترک خوردگـــی و پوستــه شدن انجا م می شود .تست خمش آزمایشی برای ارزیابی خواص مکانیکی مواد است که در آن مقاومت قطعه در برابر خم شدگی و شکستن مورد آزمایش قرار می گیرد. این آزمون راهی ساده و ارزان برای ارزیابی کیفیت مواد به شمار می رود. استانداردهای معمول مورد استفاده در آزمون خمش ASTM E290 و ASTM E858 هستند.

سال هاست که از این تست مخرب برای ارزیابی خواص خمشی قطعات استفاده می شود. در این آزمون معمولا نمونه تا مرز شکست پیش می رود تا تمام جزئیات مقاومتی آن در برابر نیروهای خمشی ارزیابی گردد.

 

 

دستگاه تست خمش رنگ و پوشش

ابزاری است برای مشخص شدن درصد افزایش طول پوشش رنگ ها و مشخص شدن درصد خاصیت الاستیسیته رنگ یا همان چسبندگی رنگ روکش ها با روش خم نمودن قطعات آزمایشی بر روی استوانه های متعددی که تعبیه شده و بررسی انعطاف پذیری و یا ترک خوردگی رنگ و یا پوسته شدن آن.این تجهیزات برای بررسی ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوشش با خم کردن یک پانل پوشش داده شده روی میله ای با قطر مشخص قابل استفاده است. تعیین درصد افزایش طول پوشش رنگ و خاصیّت الاستیسیته رنگ(چسبندگی) روکشها از طریق خم کردن قطعه آزمایشی بر روی استوانه های متعدد و مشاهده انعطاف پذیری و یا ترک خوردگـــی و پوستــه شدن . E1500-Cylindrical

روش تست اهرم مکانیزم خمشی به سمت چپ (در مقابل دستگیره چرخشی سیاه) چرخانده می شود. این حرکت، ظرف سنبه را آزاد می کند. سنبه مورد نیاز در جای خود قرار می گیرد. ورق آزمایش به صورت عمودی بین سنبه و غلتک های فشار (با پوشش رو به اهرم خمشی) قرار می گیرد و بین فک های گیره ای که در زیر قرار دارد فشار داده می شود. برای اجازه دادن به تنظیم واحد گیره، فک های گیره نباید در این مرحله کاملاً سفت شوند. دستگیره چرخشی سیاه رنگ را بکشید تا ورق تست درج شده را با واحد گیره از طریق میله های راهنما در موقعیت خود در برابر سنبه بلغزانید. سپس دستگیره چرخشی مشکی را کاملاً سفت کنید تا واحد گیره با ورق تست در این موقعیت ثابت شود.

رویه ها شامل چهار شرط محدودیت در قسمت خم شده نمونه است:

  • تست خمش هدایت شونده، که از یک سنبه یا پیستون با اندازه مشخص استفاده می کند تا طول وسط نمونه را بین دو تکیه گاه که با یک شکاف مشخص از هم جدا شده اند، وادار کند.
  • آزمایش خمشی نیمه هدایت شونده که در آن نمونه در هنگام تماس با سنبه در یک زاویه خاص یا تا شعاع انحنای داخلی معین (r) خم می شود و در حالی که تحت نیروی خمشی اندازه گیری می شود.
  • آزمایش خمش آزاد که در آن انتهای نمونه به سمت یکدیگر آورده می شود، اما هیچ نیروی عرضی به خود آرنج وارد نمی شود و سطح داخلی مقعر زانو با مواد دیگر تماس ندارد.
  • تست خمش و صاف کردن.

پس از خم شدن، سطح محدب خم برای وجود ترک یا بی نظمی سطح بررسی می شود. اگر نمونه شکسته باشد، ماده در آزمون شکست خورده است. هنگامی که شکستگی کامل رخ نمی دهد، معیار شکست تعداد و اندازه ترک ها یا بی نظمی های سطحی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح است که پس از خمش روی سطح محدب نمونه رخ می دهد، همانطور که در استاندارد محصول مشخص شده است.هر گونه ترک در یک ضخامت لبه نمونه، شکست تست خمشی در نظر گرفته نمی شود. ترک‌هایی که در گوشه‌های قسمت خم شده ایجاد می‌شوند نباید قابل توجه تلقی شوند، مگر اینکه از اندازه تعیین‌شده برای ترک‌های گوشه در استاندارد محصول بیشتر باشند.

ضخامت ساندویچ پانل

انواع ضخامت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها، محصولات نوآورانه‌ای در ساخت‌وساز صنعتی، به عنوان راه‌حل‌های کارآمد برای عایق‌بندی و پوشش دیوارها و سقف‌ها شناخته می‌شوند. این پانل‌ها که از دو

نمایش »
+98  902  82  58  616
+98  21  23  522  522
+98  21  222  33  681