مقایسه پانل پلی یورتان و پلی استایرن

مقایسه پلی یورتان و پلی استایرن
Print

این مقاله به بررسی و مقایسه دو نوع پانل رایج در صنایع مختلف، به ویژه در ساخت‌وساز صنعتی می‌پردازد. پانل‌های پلی یورتان و پلی استایرن.
پانل‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون بهترین عایق در برابر حرارت و برودت ، وزن سبک ، اقتصادی بودن و سهولت نصب، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاله به تفصیل به بررسی این دو نوع پانل پرداخته و علل برتری پانل‌های پلی یورتان نسبت به نوع پلی استایرن را شرح می‌دهد.

ویژگی‌ها و کاربردهای پانل‌های پلی یورتان در ساخت و ساز های صنعتی.

پانل‌های پلی یورتان، با بهره‌گیری از فوم پلی یورتان در ساختار خود، خصوصیات برجسته‌ای در عایق بودن در برابر حرارت و برودت و مقاومت در برابر حرارت و آتش ارائه می‌دهند. این ویژگی‌ها آن‌ها را ایده‌آل برای استفاده در پروژه ها با خطر بالای آتش‌سوزی می‌کند و کاهش چشمگیری در هزینه‌های مالی و خطرات جانی در پی دارد. علاوه بر این، پلی یورتان به عنوان عایق صوتی نیزعمل می‌کند.

این محصول مقاومت قابل توجهی در برابر تغییرات دمایی از جمله سرما و گرما ارائه می‌دهد، که این خاصیت به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و در نتیجه به کاهش هزینه‌های انرژی منجر می‌شود. همچنین، خاصیت ضد رطوبتی پلی یورتان از نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه جلوگیری می‌کند، که این امر به حفظ ساختار و طول عمر بیشتر ساختمان کمک می‌کند. در مجموع، این ویژگی‌ها پانل‌های پلی یورتان را به یک انتخاب هوشمندانه و اقتصادی در پروژه‌های ساخت و ساز های صنعتی تبدیل می‌کنند.

مختصات فنی فوم پلی یورتان:

معمولا طول پانل های پلی یورتان از 1 متر تا حد اکثر 16 متر و به دو صورت افقی و عمودی قابلیت نصب دارند.( این محدودیت طول مربوط به محدودیت های حمل و نقل میباشد.)

خصوصیات پانل پلی استایرن

از فوم پلی استایرن میتوان در مکان هایی با درجه انجماد و سردی بسیار بالا مانند سردخانه ها استفاده کرد.

کدام یک بهتر است؟

از پانل پلی یورتان و پلی استایرن در ساخت ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و انواع ساندویچ پانل ها استفاده می‌شود و از جنبه های زیادی می توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه به مقایسه تفاوت های متمایز بین فوم پلی یورتان و پلی استایرن خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام یک به دیگری برتری دارد.

 

ضریب حرارتی

ضریب انتقال حرارت فوم پلی یورتان نسبت به فوم پلی استایرن به مراتب کمتر است.

 

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل چیست؟

میزان سازگاری با محیط زیست

تولید فوم پلی استایرن نسبت به نوع پلی یورتان ، آلودگی شیمیایی بیشتری دارد. این نوع فوم ها، گازهای گلخانه ای بیشتری از خود منتشر میکنند که میتواند هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان بسیار  مضر است.

 

قابلیت بازیافت

فوم پلی استایرن برخلاف فوم پلی یورتان قابلیت بازیافت دارند و بعد از فرسودگی میتوان دوباره آن را بازیافت کرد.

 

میزان مقاومت مکانیکی و طول عمر

پانل پلی یورتان در برابر فشار بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد و می تواند تا بیش از 3 دهه عمرکند. در صورتی که پلی استایرن این طور نیست و در اثر نیرو و فشارهای کمتری تغییر شکل میدهد و طول عمر کوتاه تری نسبت به نوع پلی یورتان خود دارد.

 

 توجیه اقتصادی با وجود هزینه بالاتر

 

در تولید پانل‌های پلی یورتان، مواد با کیفیت برتری نسبت به پانل‌های استایرن به کار گرفته می‌شوند. این امر باعث می‌شود که پانل‌های پلی یورتان از نظر قیمتی گران‌تر باشند. با این حال، با در نظر گرفتن مزایایی چون سازگاری بیشتر با محیط زیست، عملکرد عایقی حرارت و برودت ممتاز و دوام بیشتر، این پانل‌ها اغلب مقرون به صرفه‌تر از پلی استایرن می‌شوند. پانل‌های پلی یورتان مقاومت بالاتری در برابر عوامل آب و هوایی دارند و می‌توانند به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در درازمدت کمک کنند. علاوه بر این، این پانل‌ها به دلیل خواص عایقی برتر، می‌توانند به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و در نتیجه هزینه‌های انرژی را در طولانی‌مدت کاهش دهند.

+98  902  82  58  616
+98  21  23  522  522
+98  21  222  33  681